inici | contacte | avís legal | publicitat | language: Spain English French German Italian Russian Portuguese
Escudella i carn d'olla de Nadal Torró de crema cremada de pastisseria Canelons de Nadal Xai al forn amb fruites a la Mostarda Pintxo Goxua Compra'm una cervesa!

dimarts, 12 de novembre de 2013

ARTICLE: Compte amb les marques que publicitem al blog

>Els que seguiu aquest blog sabeu que no m'ha agradat mai incloure publicitat gratuïta en aquesta pàgina. Però al final, la realitat s'imposa.
Com podeu comprovar aquest blog utilitza gadgets amb tecnologia AdSense de Google per a publicitar productes relacionats amb el món de la cuina.
Això només serveix per a finançar (en una part molt petita) les despeses que origina un projecte sense ànim de lucre com aquest que només genera despeses. De fet es busca patrocinador. Podeu visitar l'entrada "Publicitat, patrocinadors i col·laboradors".
Però l'article d'avui no fa referència a aquesta mena de gadgets publicitaris com l'Adsense.
Us vull parlar de publicitar marques a través d'entrades al blog, el que jo anomeno "col·laboracions" directes.
M'agradaria que tots tinguéssim sempre present que l'enviament d'unes petites mostres de producte no poden comprar la filosofía d'un blog ni del seu autor.
I m'explicaré.
Ja sabeu que les col·laboracions d'aquest blog sempre s'han alineat amb les conviccions d'un servidor.
Per tant, recomanacions com La Fageda (empresa catalana amb projecte social), La Tavella  (productes de l'horta ecològica), Dayelet (reducció del consum de sucre) o com els Torrons Fèlix (producte IGP català), entre d'altres, han estat fruit d'una reflexió prèvia per part del seu autor.
Es innegable l'existència d'una creixent tendència en fer us dels blogs i de les xarxes socials per a
publicitar marques i productes mitjançant exemples pràctics, com ho seria l'elaboració d'una
recepta.
La idea es bona, tot s'ha de dir.
Però penseu que per part de totes aquestes empreses interessades, l'enviament de mostres gratuïtes a
domicili (que tan agraden a molts) no els representen pràcticament
cap despesa
. En canvi, la repercussió social i mediàtica de la nostra feina sí que pot arribar a ser prou important i tenir una gran (i gratuïta) recompensa.
Per tant, hem de vigilar els interessos que s'amaguen al darrere d'aquestes propostes.
En el meu cas, una editorial m'ha arribat a proposar que publiciti el llibre de cuina d'un altre bloguer a canvi de rebre un dels seus llibres i (vinga va) un altre més per a poder fer un sorteig entre els meus lectors...(ja en parlarem, d'això de fer tants "concursos de la Señorita Pepis" dins dels blogs). Quina barra, no?
Que potser s'han cregut que els bloguers som a la xarxa per a ser utilitzats i manipulats al seu gust i conveniència?
No ens deixem estafar, companys... que fan molts diners a costa nostra.
Un altre exemple:
Jo no sóc un consumidor habitual de brous industrials. Molt puntualment em poden fer algun servei.
Però puntualment he dit.
El que no faré mai es recomanar-los com a substituts del veritable brou fet a casa... i recordeu l'article "Casi casero?". Perquè si ens organitzem, no costa pas tant fer un bon brou de carn, pollastre o peix, congelar-lo per parts i anar consumint-lo durant tot el mes.
Doncs l'altre dia em va arribar un correu electrònic d'una empresa catalana de brous industrials oferint-me gratuïtament un pack de brous que, suposadament, m'havien de servir per fer receptes i publicitar el seu producte (gratuïtament també).
No tinc res en contra d'ells, concretament, però seria una mica contradictori recomanar brous industrials quan l'objectiu d'aquest blog és tot el contrari: recuperar la cuina de sempre i procurar que nosaltres mateixos ens fem els nostres propis brous.
Si recordeu, en la mateixa línia, i no fa massa, una altra empresa de brous industrials va publicar un anunci per televisió on es parlava d'un nou brou casolà, excel·lent i fet a foc lent. Per què ja sabeu que si el brou es fa ràpid..."las verduras se pelean con el pollo y las zanahorias y el puerro ni se hablan". Doncs ells no ho sabien fins ara. Aquest brou no es nou al mercat però ara diuen que la recepta és "nova".
I es que el terme "NUEVO"... ven.
Ja fa un temps que està de moda tot allò que a l'etiqueta incorpori paraules com "NUEVO", "100% NATURAL", "AHORA MÁS SANO", "CON MÁS VERDURAS", "NUEVA RECETA MEJORADA", etc.
I a mi que em perdonin, però no ho acabo d'entendre. En el cas dels brous, m'estan dient que els que ens han estat venen fins ara (i al mateix preu) no eren prou bons?.Ummmmm....pam pam al culet, senyors meus.
I jo em pregunto: si sabien fer-ho millor... perqué no ho han fet des d'un principi?... perquè hem hagut de consumir durant aquest temps un producte "no tant bo"?.
No serà que supediten la qualitat del producte al marge de benefici obtingut?....ups!... "què ha dicho!!!...què ha dicho!!!"
Ah carall!.
No cal ser cap doctor de bata blanca per saber que si hi poses més pollastre i més verdures i de millor qualitat el resultat serà, senzillament, millor.
I que no em vinguin amb que els productes i les receptes evolucionen amb el temps.
El que evoluciona (i molt ràpid) és el mercat i les estratègies de negoci.
Això no passa exclusivament amb els brous.
Ho podem extrapolar a molts altres productes i serveis. S'aprofiten del concepte "nou".
Potser és que amb tot això de la crisi de valors calia ressituar els productes per col·locar-los en sintonia amb una societat més natural, més austera, mes conscienciada i més social.
I, vinga va, "ja que hi som... si el producte (casualment) és una mica més rendible... molt millor. Potser, si és més natural, la gent estarà més disposada a pagar una miqueta més i així cobrirem les previsions per a aquest any."
L'homo economicus no busca benefici, busca el màxim de benefici.
És a dir, que com tantes coses a la vida, l'objectiu principal de totes aquestes empreses és fer diners per sobre de tot.
Ho repetiré: de tot.
I això es tant trist com innegable.
Hauríem de tenir sempre present que pel sol fet de comprar un producte ja estem definint la societat que volem.
Perquè de coses ben fetes, també se'n fan.
Que puntualment et regalin un 25% de producte per a celebrar l'aniversari de la marca, doncs mira, trobo que es una bona campanya i, a priori, una bona oferta per al consumidor.
Per acabar, vull aclarir que no estic denunciant una publicitat més o menys lícita.
Estic denunciant aquells que s'aprofiten dels que tenim n visites o n seguidors.
Només us vull recomanar que estudieu bé cada nova oferta que us arribi i sigueu més crítics i curosos amb el que fem i recomanem als nostres blogs i a les nostres xarxes socials.
I si us plau..."un poquito de por favor"... i no us veneu per unes croquetes, ni per un brou industrial ni per una editorial sense escrúpols, a risc de convertir la xarxa en un aparador comercial, si es que no ho és ja.
Com deia en Lluís Marco al programa Dinamita: "Reflexionem'hi si us plau, reflexionem'hi.".

21 comentaris :

  1. El brou no ho sé, però que gràcies a tu ara cuino amb Gran Chef de Pinord és una realitat !

    ResponElimina
  2. Un altre cop, l'etern debat entre bloguers. Que si sí, que si no... estic amb tu, no estem en venda. O gairebé gens.

    ResponElimina
  3. Em sembla molt bé, a vegades els blocs semblen un aparador...

    Gràcies per la teva dedicació,

    Cristina

    ResponElimina
  4. Molt d'acord amb el que has dit!

    ResponElimina
  5. Perdoneu, però algú ho havia de dir!!!
    Ja és hora que parlem clar, que ens han pres per tontos o què?
    Moltes gràcies per les teves receptes i pel teu seny!

    ResponElimina
  6. Totalmente de acuerdo, hay que publicitar lo que nos convence. Petons

    ResponElimina
  7. Estic amb tu Albert !!
    Ara esta de moda posar a tots els productes la palabra BIO. Juas ... Semble que aixó convenç a molta gent...

    ResponElimina
  8. Gràcies a tots pels vostres suport. Segur que hi ha lectors que no esteu d'acord amb les meves reflexions i per això us convido a fer la vostre reflexió també.
    Una abraçada a tots.

    ResponElimina
  9. Hi estic d'acord! Hem de consumir i publicitar amb seny, pensant-ho bé, i així també obtindrem millors productes per part dels "gegants" productors
    Marta

    ResponElimina
  10. Estic totalment d'acord amb tu, el meu blog es petit i no gaire afluencia per soc concient de que si algun dia m'oferissin alguna cosa(que ho dubto) diria que no, ja que si no quina gracia te penjar en els nostres brous una recepta de brou si depres publicitem els industrials?? Enfi un 10 per tu per a parlar tan clar d'aquest tema!!!

    ResponElimina
  11. Gràcies de nou @Pebreixocolata i @Dolçisalat. Es bo saber que que pensem igual.
    Una abraçada !

    ResponElimina
  12. Molt bon article Albert. Totalment d'acord amb tu. És més, fa un temps jo vaig arribar a la mateix conclusió que tu veient anuncis de la tele i veient com promocionaven alguns productes algunes companyies.

    Recordo que no fa massa la marca Donuts feia un anunci on parlàven de recuperar la manera original de fer els Donuts perquè era molt bona i tota la pesca i blah blah blah... i jo vaig pensar. Coi, si tan bona es la recepta aquesta com es que fa 50 anys que no la feien? Què coi han estat fent fins ara? Una recepta que no es tan bona però cola igual?

    Avui dia s'ha d'anar amb compte amb tot hosti... no ens podem pas deixar pendre el pel tan fàcilment.

    Tu segueix com fins ara Albert, que ets un tio auténtic a qui val la pena seguir.

    Salut!! :-)

    ResponElimina
  13. @Calvin, moltes gràcies per les teves paraules. Jo no em considero ningú digne de ser seguit ningú.
    Niper les meves conviccions, ni molt molts. Ni tan sols com a cuiner. Jo em defineixo com a promotor de la nostra cultura i de la nostra cuina, res mes. Tsch...
    Però gràcies per les teves paraules company, s'agraeixen molt.

    ResponElimina
  14. Albert,

    Encara que no et consideris digne de ser seguit per ningú, estàs fent una grandíssima feina i a mi (i a moltíssima més gent) ens agrada el que fas i per això et seguim. :-)

    Si fins i tot quan marxo de viatje trobo a faltar consultar aquesta web per veure les noves receptes, hehehehe.

    Bon cap de setmana!

    ResponElimina
  15. Moltes gràcies company, sense gent receptiva com vosaltres aquest projecte no tindria sentit.

    ResponElimina
  16. Jo arribo tard (com sempre hehehe), però la meva opinió és ben clara.

    No ens hem de vendre i menys a aquests preus.

    En el meu cas rebo bastantes invitacions a restaurants (i algunes pedants i amb poca gràcia). I prerenen que a canvi d'un sopar (que ja em diras quin preu de cost els comporta), preten que escrigui un post "so excited".

    Jo tinc clar (i fins i tot una mica quantificat), que un post meu positiu, aporta beneficis a un lloc, però ara per ara, prefereixo seguir amb la meva filosofia de no acceptar invitacions ni masses interaccions.

    I curiosament això m'aporta enemics.... Però com ja imagines, passo del tema. En el fons hi han bloggers en els àmbits gastronòmics, que el seu objectiu és menjar gràtis...

    salut!

    ResponElimina
  17. Estic d'acord amb tu en part.
    No ens hem de vendre (parlo com a Blogger encara que just m'estreni). Es clar que no! Però cal tenir en compte que un bloc és un suport on, en aquest cas els seus autors, comparteixen i divulguen idees, receptes o el que sigui. El bloc és un format més. I les empres, és clar que si! volen beneficis. Per sobre de tot? La majoria, però com bé has dit: no totes. Personalment considero que cal donar mooolta importància a aquesta minoria (creixent) d'empreses que no només busquen obtenir beneficis en termes econòmics.
    És normal, no ens hem de sorprendre!, que el mercat busqui alternatives a la ja tv moribunda, als diaris en paper, etc.
    Per què els bloggers no poden gaudir d'aquestes "recompenses"? No de totes, clar que no! Cal ser crític! Només faltaria... Però si el llibre és bo, què té de dolent que el recomani? Un blogger amb X seguidors és un líder d'opinió, és tan influent com un autor conegut, com un periodista. Els bloggers són, fins i tot, percebuts com a més fidels i objectius que qualsevol diari de masses perquè són propers al públic. I les empreses, no són tontes i també volen ser-hi.

    Per cert! Felicitats pel bloc!
    Mireia.

    ResponElimina
  18. @Mireia, aquest és un excel.lent debat....sobre el que podriem parlar molta estona.
    Es evident que hi ha empreses que ho fan bé....i molt bé. Com evident que hi ha empreses que fan coses bé i d'altres malament. Però, en general, l'objectiu de la majoria d'empreses es fer diners.
    Estic molt d'acord en que la figura de bloguer, avui dia, té molta influència en una societat que ja depen en gran part de les noves tecnologies. Per això mateix, considero tan important que fem una reflexió abans de publicitar gratuitament certs productes i/o serveis.
    El reconeixement de la nostra feina cada cop és més present.
    Donem gràcies a la llibertat que ens ofereix internet.
    Gràcies per la teva reflexió
    Una forta abraçada.

    ResponElimina

Gràcies pels teus comentaris !